Search

יו"ר הכנסת התפטר; יועמ"ש הכנסת הודיע לבג"ץ שאדלשטיין מסרב לקיים את פסיקתו - הארץ

יו"ר הכנסת התפטר; יועמ"ש הכנסת הודיע לבג"ץ שאדלשטיין מסרב לקיים את פסיקתו - הארץ

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, התפטר היום (רביעי)  מתפקידו. תקנון הכנסת קובע כי ההתפטרות תיכנס לתוקפה 48 שעות מרגע הנחת מכתבו. אדלשטיין נעל את המליאה להיום, בניגוד להכרעת בג"ץ, לפיה עליו לאפשר דיון לבחירת יו"ר כנסת עד היום. יועמ"ש הכנסת, איל ינון, הודיע לבג"ץ כי אין בכוונת אדלשטיין לכנס היום דיון לבחירת יו"ר חדש.

ינון פועל בשעה זו כדי ליישם את הכרעת בג"ץ ובכל זאת לאפשר הצבעה היום בנושא. בכחול לבן בחרו לא לעתור לבג"ץ בטענה לביזיון בית המשפט, לאחר שינון הבהיר ליו"ר הוועדה המסדרת, אבי ניסנקורן (כחול לבן), כי יש לקדם את הדיון בבחירת יו"ר חדש עוד היום. יו"ר כחול לבן גנץ פגש את אדלשטיין בכנסת לאחר הודעת ההתפטרות ואמר לו שעליו לקיים את ההצבעה.

אדלשטיין אמר בנאומו במליאה כי החלטת בג"ץ "אינה מבוססת על לשון החוק, אלא על פרשנות חד צדדית וקיצונית. החלטת בג"ץ סותרת את תקנון הכנסת. החלטת בג"ץ מחריבה את עבודתה של הכנסת. החלטת בג"ץ מהווה התערבות גסה ויהירה של הרשות השופטת בענייניה של הרשות המחוקקת הנבחרת. החלטת בג"ץ פוגעת באופן חסר תקדים בריבונות העם ובריבונות הכנסת. החלטת בג"ץ חותרת תחת יסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית".

הוא הוסיף כי ההחלטה "שגויה וחמורה" ו"מביאה לידי ביטוי ליקוי מאורות מסוכן". הוא התפטר, לדבריו, על מנת לא לאפשר לישראל "להידרדר לאנרכיה" וכדי לא "לתת יד למלחמת אחים". הוא הדגיש כי בימים אלו "העם שלנו זקוק לאחדות, זקוק לממשלת אחדות".

הנחת מכתב ההתפטרות תאפשר לאדלשטיין שני הישגים: הראשון, במאבק על עצמאות הכנסת הוא לא איפשר לרשות השופטת לקבוע לרשות המחוקקת את סדר היום. השני, התפטרותו מקצרת את פרק הזמן בו גוש המרכז שמאל יוכל לחוקק חוקים נגד נתניהו (כולל פגרת הפסח) ומקשה על יו"ר כחול לבן בני גנץ להשלים את ההישגים שביקש לפני החזרת המנדט לנשיא.

עקב ההתפטרות ואי-מילוי הנחיית בג"ץ, עמותת "חוזה חדש" הגישה עתירה בבקשה שבית המשפט יחייב את אדלשטיין לכנס את המליאה לבחירת יו"ר חדש, עוד היום. בנוסף, העותרים מצטטים בעתירה את פקודת ביזיון בית המשפט, לפיה לבתי המשפט "תהא הסמכות לכוף אדם בקנס או במאסר לציית לכל צו שניתן על ידם והמצווה לעשות איזה מעשה או האוסר לעשות כל מעשה". 

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) כתב לאחר ההתפטרות כי "החלטתו של אדלשטיין להתפטר מהכנסת מובנת. התנהלותו של בג"ץ חסרת אחריות, הרסנית ומוטה בדיוק כמו התנהלותם של כחול לבן, ליברמן והרשימה המשותפת. אני קורא לרה"מ - הפסק את המגעים עם כחול לבן לאחדות, המתן לקבלת המנדט מהנשיא ונסה להקים ממשלה. אם לא תצליח להקים, בעזרת השם ננצח בבחירות". 

אדלשטיין ויו"ר כחול לבן בני גנץ בכנסת, השבוע

אדלשטיין ויו"ר כחול לבן בני גנץ בכנסת, השבועצילום: דוברות הכנסת / שמו

ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן) כתב בטוויטר כי "יו"ר כנסת שמפר צו של בית המשפט העליון זו אנרכיה. נתניהו שלח את יולי לשרוף את הדמוקרטיה? איפה חברי הכנסת ההגונים של המחנה הלאומי? אנחנו נגן על הדמוקרטיה בכל דרך".

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, כתב כי "אדלשטיין היה צריך לנהוג בממלכתיות, לקיים בחירה ליו"ר חדש ולא לגרור את הכנסת לביזיון כזה ובסוף להשמיע דברי בלע על בג"ץ. גם אקט הסיום פסול - הפרה של החלטת בית המשפט ואי-קיום בחירת היו"ר היום. מביש".

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אליעד שרגא, שהגיש את העתירה לבג"ץ נגד אדלשטיין, אמר: "התרגיל המסריח של יולי אדלשטיין. הוא עשה דבר איום ונורא ושיתק את הכנסת, כדי להרוויח 48 שעות. אנחנו פונים כעת לבג"ץ לבקש סעדים נוספים. זה יום שחור לדמוקרטיה".

בג"ץ קבע ביום שני כי על אדלשטיין לאפשר הצבעה על בחירת יו"ר חדש עד היום. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כתבה בהכרעתה כי "הסירוב הנמשך לאפשר הצבעה במליאת הכנסת על בחירתו של יו"ר קבוע לכנסת, חותר תחת יסודות התהליך הדמוקרטי. הוא פוגע במובהק במעמדה של הכנסת כרשות עצמאית וכן בתהליך המעבר השלטוני, וככל שנוקפים הימים מאז השבעת הכנסת ה-23 מקבלים הדברים משנה תוקף. על כן, אין מנוס מן המסקנה כי בנסיבות שנוצרו מדובר באחד מאותם מקרים חריגים שבהם נדרשת התערבותו של בית משפט זה על מנת למנוע פגיעה בשיטת המשטר הפרלמנטרית שלנו". אדלשטיין מצדו טען כי רק בסמכותו לקבוע את סדר יומה של הכנסת, והזהיר כי התערבות של בית המשפט בשיקול דעתו "הינה התערבות תקדימית בסדר היום הפוליטי".

Let's block ads! (Why?)



2020-03-25 11:08:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LmhhYXJldHouY28uaWwvbmV3cy9wb2xpdGljcy8xLjg3MDg0OTXSATVodHRwczovL3d3dy5oYWFyZXR6LmNvLmlsL2FtcC9uZXdzL3BvbGl0aWNzLzEuODcwODQ5NQ?oc=5

Bagikan Berita Ini

0 Response to "יו"ר הכנסת התפטר; יועמ"ש הכנסת הודיע לבג"ץ שאדלשטיין מסרב לקיים את פסיקתו - הארץ"

Post a Comment

Powered by Blogger.